Sæt bæredygtighed på dagsordenen og optimer din værdiskabelse

I sidste uge satte Fynsk Erhverv bæredygtighed på dagsordenen ved et erhvervstopmøde hvor op mod 100 erhvervsledere deltog.


Billede 1: Verdensmålene kan forstås som resultatet af verdens største markedsanalyse


Medierne er fulde af historier om vigtigheden af bæredygtighed. Stemmerne er mange, fra tidligere forretningsfolk der sætter deres formue til rådighed, til skoleelever der deltager i klimademonstrationer og debatter. De taler om at bæredygtighed og FNs 17 verdensmål er vigtigere end tidligere for ambitiøse virksomheder.

Jeg har i flere omgange talt om bæredygtighed med erhvervsledere. Der er ingen tvivl om at diskussionen er modnet. Før tænkte man meget kortsigtet og enkelt når der blev talt om bæredygtige initiativer. Ofte var der altid kolleger eller partnere der mente at  ”bæredygtighed” ikke var vigtigt eller bare var ”greenwashing” og noget man gjorde for at "se godt ud".

Sådan er det ikke på Fyn anno 2019. Vi oplevede en overvældene interesse for væksttemaet. Vi lavede en online afstemning med deltagerne for at forstå hvor de er i dag mht. at sætte bæredygtighed på dagsordenen. Det vi hørte var, at ca. halvdelen af virksomhederne er godt i gang. De er enten ved at bygge bæredygtighed ind i deres strategi, laver pilotprojekter eller definerer bæredygtighed som ”dem” og den måde de interagerer og skaber værdi på. Den anden halvdel synes det er vigtigt at få bæredygtighed på dagsordenen og de kan høre at deres kunder er interesserede i at de er bæredygtige.

Figur 1: Ramme og status for hvordan bæredygtighed spiller en rolle for virksomheder på Fyn anno 2019

Den nye virkelighed, som jeg advokerer for er[1], at der er penge at tjene for virksomhederne ved at inkludere bæredygtighed i virksomhedernes  innovationsstrategier. Regeringen kom i januar 2019 ud med en rapport der understøtter pointen om potentialerne ved verdensmålene. Rapporten, og den proces om vækstskabelse med verdensmålene der netop nu kører i VL grupperne, kan være de to elementer der skaber den nye forståelse at der er et forretnings potentiale i bæredygtighed.

Regeringens rapport fra januar 2019 angiver en række verdensmålspotentialer for danske virksomheder til at række ud efter 400 milliarder i ekstra eksport i 2030. De store områder er byggesektoren, fødevarer og medicin. Når man som virksomhed kan se potentialerne, så begynder det at give mening.

Hvis man i virksomhedens ledelse er enige om hvad der skal til for at maksimere sine potentialer, og minimere sine ulemper, på kort og lang sigt, så er man godt på vej. Der er virksomheder der allerede gør dette. Ørsted har ændret sit produkt ved at frasælge sine olie-aktiviteter, og tjener flere penge på grøn energi. Novo Nordisk har i mange år skabt medarbejderengagement ved at have en understøttende kultur og arbejde med den tredobbelte bundlinje. Carlsberg sparer penge ved at optimere pakke processen og udvikle deres ”snap-pack” der minimerer plasticforbruget. AllerAqua har minimeret sine forsyningsrisici ved at styrke rammevilkårene og uddanne fiskefarmere til brug af miljøvenligt kvalitetsfoder.  

I sidste uge fortalte flere erhvervsledere på Fynsk Erhvervs Topledermøde at det første skridt for dem på bæredygtighedsrejsen vil være at ”lære af og samarbejde med utraditionelle partnere”. De fynske erhvervsledere ved godt at de ikke skal løse alle verdens problemer alene. Det kræver at tænke ud af boksen og også lære af dem man ikke normalt samarbejder med.



Figur 2: Deltagerene havde mulighed for online at prioritere hvordan de ville følge op på workshoppen

De fynske virksomheder er i gang, og begynder at overveje hvorledes de kan række ud efter potentialet på de 400 årlige milliarder i ekstra eksport.


Hvordan spiller bæredygtighed en rolle for jeres virksomhed? 




[1] Jeg startede mit arbejde med at ”der var penge at hente” i 2011, hvor jeg var medforfatter på en Novo Nordisk rapport om hvordan Novo Nordisk tjente penge ved at gå ind i det Kinesiske marked med stor fokus på at bygge viden, infrastruktur, og ændre produkter. Ved et tilfælde publicerede vi en rapport inden for tre-dage af Professor Michael Porter, og Mark Kramers ”Creating Shared Value” HBR artikel (citeret 7800 gange). Michael Porter kontaktede den daværende CEO for Novo Nordisk og jeg havde den ære at lede et samarbejde om at lave en undervisningscase om Shared Value. Derefter drev jeg udviklingen af ca. 15 rapporter om ”shared value” som stadig findes på Novo Nordisk hjemmeside.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog