Kina down the drains

Kina is going drown the drains, går jeg og siger. Jeg bliver mødt med svaret fra de fleste "Hvad siger du....det er jo en tiger økonomi....nej Ole den er helt gal, du tager ganske fejl, for det er jo ganske vist at Kina kommer til at bestemme over verdenen". 

Jeg skal til Kina i næste uge for første gang og jeg er totalt spændt, for jeg skal ud og have ændret min forudindtagethed. Jeg har en del år været interesseret i den Kinesiske økonomi, og var ret tilfreds da jeg fik som opgave at skulle lave en analyse af Novo Nordisk impact I Kina. Super fed opgave som jeg så kunne slå sammen med min side interesse....at forudse et kæmpe kollaps. 

Og det tror jeg vi kommer til at se i Kina. Jeg vil basere min argumentation på følgende 2 argumenter: 1) Renminbi Yuan er undervurderet, hvilket leder til intern kapital ophobning, 2) Overdrevet optimisme

Kina har i meget lang tid kørt med en undervurderet Renminbi Yuan. I følge Wikipedia skulle man bruge 3.7 US$ for at købe en vare i Kina som vi andre skulle betale een US$ for. Det betyder at Kinesere syntes at alt uden for Kina er frygteligt dyrt, og derfor bruger de deres penge i Kina. Det er godt for den kinesiske opsparing som er steget fra 16% af en husholdningsønonomi i 1990'erne, til over 30% i 2009

Problemet er at den almindelige kineser ikke kan bruge sine penge på andet end guld og lejligheder. Begge er lidt mærkelige investeringer, idet de ikke giver noget andet afkast end forventingen om at de stiger i værdi. En grundlæggende mærkelig betragtning idet guld og lejligheder jo ikke i sig selv skaber værdi. Idag kan en almindelig Kineser ikke købe et hus i Bejjing, som har et af verdens dyreste boligmarkeder. Guldprisen er siden 2000 steget med 400 procent, så man kan ikke sige andet end at "guld elsker dårlige nyheder".  


Og hvad er så problemet ved dette. Er det ikke godt at kineserne investerer i lejligheder? Jeg læste for 3 uger siden en artikel i Weekendavisen om at en officiel statistik i Kina viser at 64% af lejlighederne i Kina ikke havde noget strømforbrug. Der bor simpelt hen ikke nogen i de lejligheder, de er investerings objekter....det er ihvertfald en hypotese. Ser man på en anden betragtning så er guldreserverne i Kina interessante. Guld indkøbet i Kina er helt i skyerne. Kina er det land i verden der har de største guld reserver ifølge CIA factbook. Med guld, lejligheder (og grønne skove?) investerer man simpelt hen i hvad kineserne betragter som permanent sikkerhed af sine penge. 


Hvad er så problemet ved dette. Det er fordi hver middelklasse kineser ikke har andet og bedre at investere i, og kan ikke se til udlandet, for der får de ikke nok for deres penge, jvf argumentet om den lavt værdisatte møntenhed. Derfor investeres der lokalt og ofte i hvad de betragter som sikre investeringer....lejligheder og guld. Efter indførselen af markedsøkonomi i Kina, har man aldrig haft en nedtur. Og her kommer mit næste argument.


Der er en simpel overdreven optimisme, det er min anden hypotese. Siden det store drev for at blive moderne blev introduceret for 25 år siden, kan man ikke sige andet en kineserne ikke har haft grund til andet en optimisme. Det er jo gået ufatteligt godt. Den måde man bedst måler hvorledes det går I et land er ved det UNDP kalder Human Development report. Her er Kina steget med 50% hvor OECD generelt er steget med 10% i de sidste 25 år. Men når man ikke har oplevet andet en fremgang, så tror man til sidst at træerne gror ind i himlen. Her behøver vi ikke så mange bibelske billeder, men kunne bruge masser af billeder fra Taoismen og andre hyggelige religioner. Jeg er   måske ved at være en doomsayer, men jeg tror sgu ikke den holder i Kina. 


Hvad værre er at Kineserne ejer de fleste af amerikanernes statsobligationer, og hvis lokummet skulle begynde at brænde i Kina, hvad gør de så med deres assets? Det er gode spørgsmål. 


Jeg glæder mig til jeg skal til Kina for at få styr på min forudindtagethed. Hvornår går det så galt I Kina. Well, her kunne en krystal kugle være "nice", men jeg må desværre stille mig tilfreds med at sige "at dommedag kommer". 










Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Sæt bæredygtighed på dagsordenen og optimer din værdiskabelse