Vej skat for udenlandske biler i Danmark

Jeg ville gerne slå et slag for indførslen af Vignetter til alle mennesker der kører på danske veje uden danske nummerplader

Jeg var igår i Nygård for at hente min yngste til en børnefødselsdag. I Nygård, så jeg en person der var i gang med at uddele reklamer og aviser. Han kørte i en bil med udenlandske (læs østeuropæiske) nummerplader, men med et firmaskilt hvor der stod FK Distribution, et firma med en dansk hjemmeside
Jeg blev ærligt talt super forarget, og fik igen indtryk af at der er noget galt med skatteindkrævningen i Danmark. Igen går ud over mig og jeg føler mig som en skatteyder man bare kan vride endnu engang. 

Jeg var forarget over at det kunne lade sig gøre at uddele aviser, kørende i en bil fra Østeuropa. Det vil sige at den bilejer ikke har betalt skat af bilparken, og at det så istedet er mig der skal betale. Det hænger jo sådan sammen, at det den ene snyder staten for, skal en anden betale. Og den anden, det er mig, og det er jeg naturligvist utilfreds med.  

Jeg vidste naturligvist ikke om dette var lovligt overhovedet, men moralsk forkert, det er det. Jeg ringede derfor tidligere idag til Helsingør Politi, for lige at høre om jeg havde været vidne til noget ulovligt. 

Det havde jeg ikke...det er åbenbart fuld lovligt. Jeg talte lidt med den vagthavende politimand og han var også selv forarget over at det var lovligt. 

Jeg mener det rigtige ville være at indføre en skat for alle ikke danske biler i Danmark. Vi andre bidrager med Ultra-dyre biler på grund af den dyre skat. Det kunne være en super måde og gratis måde at øge skatte indtægten i Danmark uden at belaste en person som mig der allerede lider for vildt. Det er jo sådan at mange af de mennesker der kører rundt i de østeuropæiske biler alligevel laver sort arbejde. I det mindste kunne man bonge dem for en vignet. 

Og hvad skulle prisen være....

Jeg kører i en SAAB fra 2008, som havde en nypris værdi på 465000, hvoraf ca 2/3 dele af bilens værdi er skat og afgift, lad os sige et beløb på 300.000. Når min bil er 10 år gammel, så er den vel 70000 værd, hvoraf skatteandelen ville være ca 50000. Det vil sige at min bil har tabt en skatte værdi på 250.000, på 10 år...og så har jeg endda ikke beregnet fremtidsværdi af pengene, som jeg burde. 

Når man beregner skattenedskrivelsen af værdien på min bil og dividerer med antal dage på 10 år, så viser det sig med min lille lommeberegning at jeg taber 68 kroner pr dag på mig bil.

Det koster nok lidt administration af sådan en ordning, så det kunne jo være utroligt smukt hvis det kostede 10 Euro pr dag for alle at køre rundt i vores land med deres bil....Det koster det jo mig, og hvorfor skal jeg betale for at køre på de danske veje, når andre ikke skal uanset hvor de kommer fra?

Jeg har ikke noget bud på hvor mange biler der kører rundt i Danmark med udenlanske plader, og jeg er egentligt ikke så interesseret. Jeg syntes det er moralsk forkert at jeg skal bonges mere for at køre de danske veje, bare fordi det er nemt at bonge mig. 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Sæt bæredygtighed på dagsordenen og optimer din værdiskabelse