Et idealbillede hvergang det sner

Nogle mennesker hader sne....specielt dem med en stor hjørnegrund. Jeg har en hjørnegrund, men jeg hader ikke sne.
Jeg opdager nemlig at det har sneet ved at høre en motordrevet kost køre ude på mit, og alle naboernes fortov. Jeg har en nabo, en sød pensioneret mand, der elsker at gøre andre en tjeneste. Han har altid stået op ved 5 tiden for at gå på arbejde, og når det har sneet, så smutter han lige en tur med den ombyggede havefræser og fejer sne. Jeg har ikke spurgt ham, men jeg er ret sikker på at han føler at han er til nytte ved det han før, uden at kræve noget igen.

Det vil sige at jeg aldrig skovler sne, og som arbejdende mand så er det faktisk en meget stor hjælp de morgener hvor der er ekstra tryk på motorvejen ind til København.
Det der trigger at jeg skriver denne blog, er en yderelige sød ting ved min nabo, hvis adfærd det danske samfund er bygget på. At række ud og lige gøre noget ekstra.
Han er en ældre herre, og at bukke sig ned er ikke altid det fedeste. Han går altid tur med sin Sct Bernards hund i skoven, og den anden dag kunne jeg godt se at jeg på min løbetur ville indhente ham.
Det var en dag, hvor det natten før havde været noget blæsende, hvorfor der lå væltede træer på skovstien. Og hvem bukker sig ned ved hvert træ og lægger det til side, så det ikke generer. Det gør min nabo.

Han er en person der altid har gjort hvad han kunne for at få tingene til at hænge sammen, og har ikke brugt alt hans kreative tid på at gøre andet end at få tingene til at hænge samme.

Det er nødvendigt at vi som samfundsborgere rækker ud og gør noget ekstra. Hvem skal sidde i skolebestyrelserne eller være aktive i klublivet. Det er dem der rækker ud og gør noget ekstra.

Hvis man så bare kunne sige det samme om firmaer som Nestle, eller bare vores kære Statisminister, som bruger store dele af deres vågne tid på at undgå at betale skat (se tidl Blog).

I denne Juletid er jeg ihvertfald glad for at jeg har en sød nabo, der rækker ud og gør noget ekstra. Han er et ideal billede hver gang det sner.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Sæt bæredygtighed på dagsordenen og optimer din værdiskabelse