Normalt er det dårlig stil at poste en mail korrespondence, men her i ugens løb er der skrevet meget om skattebetaling og offentliggørelse. 

Jeg syntes det er vildt at virksomhederne bliver ved med at sno sig med skattebetalingerne. Her kan i se en dialog jeg havde med Nestle bare for et par år siden......




Til: Forbrugerkontakt@dk.nestle.com

dato: 15 Jun. 2010
emne: Besked til CFO direkte fra en kunde


Kære CFO,
Jeg vil gerne fortælle at jeg tidligere har været en meget glad Nestle kunde, og syntes jeres produkter har den rette grønne profil, og har den rette høje kvalitet og smager godt.
Jeg er dog holdt helt op med at købe jeres produkter da jeg er blevet opmærksom på at Nestle ikke betaler skat i Danmark. Jeg syntes det er asocialt ikke at ville være med til at finaciere det samfund hvorfra i har arbejdskraft der kan arbejde fuld tid for både mænd og kvinder.
Hvis I på nogen måde kan vise at I bidrager socialt til det danske samfund og tager ansvar også økonomisk, så er jeg ikke fjern fra at blive kunde igen.

Med venlig hilsen
Ole K. Nielsen
Ålsgårde.

_____________________________________________________________

FRA: dorthe.pedersen@dk.nestle.com

Kære Ole K. Nielsen

Tak for din henvendelse til vores CFO og din generelle ros til Nestlés produkter. Jeg vil gerne prøve at forklare vores situation omkring skattebetaling.
Nestlé har været i Danmark siden 1933 og har betalt skat i mange mange år og senest i 1997.
Vi er bestemt ikke stolte af, at vi ikke betaler skat i Danmark, men ifølge skatteloven betaler man jo skat af overskud og ikke af underskud. Vi arbejder hver dag på at forbedre vores indtjening og forventer også, at vi kommer til at betale skat inden for overskuelig tid. Det er dog vanskelligt at sige præcis hvornår.
Vi har desværre i en længere årrække haft betydelige underskud, hvilket primært kan henføres til vores forretningsområde for is.
Nestlé Danmark betalte som nævnt sidst skat i 1997. Året inden havde vi købt Premier Is, og i 2002 overtog vi Hjem Is. Desværre har det vist sig svært at leve godt af at sælge is i Danmark og trods flere gode tiltag undervejs, som vi troede ville vende minus til plus, måtte vi sidste år "give op". Vi har nu solgt Premier Is (sommeren 2009) og har restruktureret Hjem Is - desværre måtte vi i den forbindelse lukke vores fabrik i Esbjerg (oktober 2008). Vi tror og håber at Nestlé Danmark nu bliver mere lønsom, men vi har desværre stadig et stort akkumuleret underskud som ovenikøbet er finansieret med lån.
Vi opfatter det helt klart som et sundhedstegn, at virksomheder betaler skat, og vi ser frem til, at vi også har overskud og skal betale skat.
Jeg håber, at jeg med ovenstående har bibragt dig en forklaring på, hvorfor Nestlé Danmark ikke betaler skat lige nu. Vi synes jo alligevel, at vi tager et økonomisk ansvar i og med, at vi har en del arbejdspladser i Danmark, og i det omfang vores budgetter kan holde til det, er vi gerne med til at sponsorere forskellige begivenheder med kaffe, morgenmadsprodukter og chokolade. Vi har gennem en del år doneret penge til Julemærkehjem men har de seneste år puljet vores penge med vores nordiske kollegaer og har i stedet sponsoreret Dansk Røde Kors aktiviteter i Cambodia.
Jeg håber naturligvis også, at du igen får lyst til at købe Nestlés produkter. Hvert produkt vi sælger, bringer os nærmere overskud og skattebetaling.

Venlig hilsen
Dorthe Pedersen
Kommunikationschef
Nestlé Danmark A/S
Dampfærgevej 28
DK-2100 København Ø
Tlf: +45 35 46 04 89
Mobil: +45 23 21 23 28

22/06/10
til forbrugerkonta.Dorthe
Kære Dorthe Brander Pedersen,

Tak for din email, som jeg har læst med interesse. Jeg kan forstå din argumentation for det beklagelige i at det er lykkedes Nestle at konvertere en overskudsgivende skattebetalende virksomhed som Hjem-Is med arbejdspladser i Danmark til en underskudsgivende forretning, hvor arbejdspladserne (og deraf afledte skattebetalere i Esbjerg) er flyttet til udlandet. 

Det lyder grangiveligt som en loose-loose situation for alle, og man overvejer hvorfor Nestle ikke lukker denne underskudsgivende enhed. 

En kyniker, ville dog kunne tænke at Nestles nu centrale is produktions enhed, tager for høje priser (transferpricing) for deres produkter, således at man skatte optimerer på en ikke ansvarlig måde. Denne tanke ville jeg dog aldrig kunne underbygge da disse data naturligvist er jeres interne.  

Jeg syntes det er fint at i involverer jer i Røde Kors, og hvis I lagde skatteandelen af jeres overskud i Danmark i Røde Kors kasse, så ville jeg syntes at Nestle tog et økonomisk ansvar. 

Ud fra denne tankegang, er jeg stadig ikke overbevist om at I tager økonomisk ansvar for det samfund hvori I tjener jeres penge. Tænk på at det er mig som skatteyder der betaler de veje som jeres Hjem-Is biler kører rundt på. Eller at det er mig som skatteyder der  sikrer at I har dygtige veluddannede folk som I kan ansætte til at sidde og arbejde hårdt i jeres transferpricing afdeling. 

Derfor vil jeg fortsætte med at kommunikere i blogs og tweets, om den måde I og andre ligestillede driver forretning på. 

Med venlig hilsen og ønsket om at I ville tage del af betalingen for at det danske samfund. 

Ole




Den 21. jun. 2010 16.20 skrev Pedersen,Dorthe Brander,COPENHAGEN,Nordic Wellness<dorthe.pedersen@dk.nestle.com>:

Kære Ole Nielsen
Tak for din tilbagemelding. Jeg kan forstå, at jeg ikke kan skrive noget, som du synes, er tilstrækkeligt lige nu.
En ting vil jeg dog gerne gøre meget klart. Vi er på ingen måde stolte af vores lukning af fabrikken i Esbjerg, men der var tale om en nedslidt fabrik, som ikke kunne gøres tidssvarende. Vi sammenlagde Esbjerg fabrikken med en anden Hjem Is fabrik (Sverige) nogle år tidligere. Det blev desværre aldrig godt trods mange mio. kroners investeringer.
Jeg håber, at vi med tiden kan vise, at vi mener, hvad vi siger - altså at vi faktisk gerne vil betale skat.
Hvis du er nysgerrig efter vores at se vores regnskaber for 2009, kan du eventuelt holde øje med vores hjemmeside www.nestle.dk. Vi er lige på nippet til at offentliggøre dem.
Best regards / Venlig hilsen
Dorthe Pedersen
Manager Wellness, Public Affairs and Corporate Communication
Nestlé Nordic A/S
Dampfærgevej 28
DK-2100 København Ø
Tlf: +45 35 46 04 89
Mobil: +45 23 21 23 28

Fast forward to Nutrition Health and Wellness


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Sæt bæredygtighed på dagsordenen og optimer din værdiskabelse