Fra ældre byrde til potientiale

Vi bliver ældre, det gør vi jo alle, men hvad der har bekymret politikere i mange år er at vi har ligget lige i underkanten med at reproducere os selv. Det vil sige at vores gennemsnitsalder går op. Hvad skulle problemet så være ved det?


Tidligere troede vi at den forhøjede gennemsnitsalder kom til at forhøje sundheds omkostningerne radikalt, men grundlæggende har den forhøjede levealder bare betydet at vi lever flere gode år, og har udsat de omkostninger vi alligevel i gennemsnit ville have for sundheds systemet. Men vi bliver pensioneret når vi er 65 år gamle, og i nogle tilfælde går vi på efterløn når vi er 60 år gamle. Det der kommer til at koste i fremtiden er at vi får en kolossal stor gruppe der er på overførselsintægt, fra staten (som jo er mig, en ret god skatteyder). 

Men har de pensionerede så ikke fortjent deres overførsel af penge. Well, for nogle grupper kan de diskuteres, men der vil være nogle der har brug for pengene. Der vil også være en masse som bliver pensioneret, hvor vi smider guld på gaden. Helvigvist kan de fleste der vil, få lov til at arbejde videre, men der findes også miljøer hvor det er underligt at fortsætte. Min svigermor var lærer og hun syntes det var ubehageligt hele tiden at blive spurgt hvornår hun skulle på efterløn. 

Jeg har boet i Afrika i mange år, og der ser man på de ældre med stor respekt. Når jeg arbejdede med reduktion af børne arbejde i landbruget, så blev der ikke taget en beslutning om nye metoder uden at man havde haft de ældre med på råd. Begravelser af ældre er altid en kæmpe fest. Man kan sige meget om ting der ikke virker i Afrika, der ville jeg kunne komme med en lang liste, men de har respekt for deres ældre. Her smider vi dem på plejehjem, når de ikke kan tåle at gå rundt på golfbanen mere. 

Da jeg arbejdede i Coloplast havde jeg en kollega der hed Anni Hansen. Hun arbejdede med at registrere produkter hos myndighederne. Anni var (er) hvad jeg vil sige, en gammel ræv, der kunne sine regler til fingerspidserne. Det var virkeligt et kompetance tab af dimensioner da hun gik på pension. I lang tid var der et kæmpe hul efter hende, når der skulle tages samtaler med myndighederne. Anni vidste lige hvorledes man skulle være forberedt, og der kunne vi andre lære en masse. 

Som samfundsinteresseret kan man dog spørge sig selv, får vi virkeligt det fulde potientiale ud af alle de mennesker i den tredje alder. Man kan spørge sig selv om de virkeligt syntes det var så fedt at gå på pension. Var det egentligt ikke meget fedt at føle sig værdsat, og at man gjorde en forskel. Var det ikke hyggeligt at spise frokost sammen med kollegerne.

Jeg vil gerne spørge om vi som samfund udnytter det sande potientiale af den kæmpe resourcepulje vi sender ud og spille golf. Kunne vi som samfund tilknytte dem til arbejdslivet således at det var muligt vedblivende at kunne gøre en forskel for dem der ville gøre det. 

Jeg har ikke svaret, men jeg gad da godt at kunne knytte Uffe Ellemann Jensen til mig som en mentor, eller have 1-2-1 en gang hver 2 måned med tidligere ambassadør, Niels-Jørgen Nehring. Måske kunne den super erfarne pædagog være tilknyttet børnehaven på en anden måde. Måske kunne den pensionerede jern og metal arbejder blive kaldt ind og arbejde lidt mere end 200 timer på min brors gulerodsvaskemaskine fabrik, når de har travlt. 

Danmark er ikke alene med problemet. Tag lande som Italien eller Grækenland. Deres udfordring er meget værre end hvad vi oplever i Danmark. 

Det land der hurtigst får omstillet sig til at udnytte det kæmpe potientiale der ligger i vores ældre, vil være konkurencemæssigt meget velstillet. En bivirkning ville være at vi grangiveligt ville få en gladere ældre del af befolkningen hvor mange higer efter at gøre en positiv forskel. 

For at kunne gøre det skulle mange ting laves om, så som at ændre dele af arbejdsgiver - arbejdstager aftale systemet men nok vigtigst af alt få ændret mentaliteten til det at blive ældre, og hvorledes man så agerer. 

Og så til sidst, så ville jeg gerne slå et slag for at vi ændrede hele omtalen af de ældre som en byrde. Det er så negativt, og bidrager i ikke meget værdi syntes jeg. Jeg ville meget gerne tale om ældre potientialet.


BTW, jeg fylder 40 år den 21 Maj, og skal holde kæmpedanse gilde, og Carl siger at jeg er en olding. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Sæt bæredygtighed på dagsordenen og optimer din værdiskabelse