Videnssamfund eller drømmesamfund?


Jeg har lige læst et strategi dokument fra Nordisk Råd, hvor man taler om at vi skal gå fra en innovationsøkonomi til en "wisdom economy", eller vidensamfund. Det lyder jo meget godt, og hvem kan være uenige i at vi skal have mere viden som samfund. Det er jo viden der har sørget for at vi kan levere den bedste diabetes behandling. Det er viden der bygger fremtidens Danmark, er det ikke? 

De mennesker jeg kender der har skabt flest arbejdspladser, er ikke nødvendigvist de klogeste, men er mere karakteriseret som lidt Kamikaze piloter, der har en drøm, og går efter den. Hvis de havde været virkeligt kloge ville de have analyseret det arbejde de skulle lægge i før de ville få succes. De ville have fået mange gode, og kloge råd med på vejen, men hvis de havde vidst hvad de var gået ind til ville de nok have tænkt sig om to gange. 

Jeg har en veninde (eller Louise har) der har en legetøjsforretning på nettet, med 7 ansatte. Den har lige vundet e-handelsprisen, fordi det bare er en super legetøjsforretning. Anja, har virkeligt knoklet for at få sin forretning op og stå, og giver den max gas. Og hvorfor gør hun det? Er det fordi hun har truffet et klogt valg? Eller har hun forfulgt hendes drøm om at være herre i eget hus (et iøvrigt flot et af slagsen). 

Jeg tror ikke på hele snakken om at vi liver i et vidensamfund. Men hvis vi lever i et samfund der hjælper med at realisere de drømme som hver enkelt af os har, så tror jeg vi kommer langt. Så'e spørgsmålet er, skal vi leve i videnssamfund, eller et drømmesamfund? 

Vi skal leve i et drømmesamfund, men hvorfor nu det? Jeg tror det mest effektive samfund i fremtiden bliver det der kan skabe rammerne for at det enkelte menneske har tid til at drømme, og vide hvad man vil, samtidig med at rammerne er tilstede for at leve drømmene ud. Det samfund der kan realisere potientialet af det enkelte menneske vil i fremtiden komme til at stå meget stærkere end andre samfund. Vi har alle sammen et hoved og to hænder, men vi kan selv vælge hvorledes vi vil bruge dem. 

Jeg mener det er mennesker der bygger vores fremtid, og ikke deres viden. Jeg tror iøvrigt det er sjovere at leve i et drømmesamfund, end et videnssamfund. 


Jeg har iøvrigt en PhD, har gået 22 år i skole og universiteter, og havde en fantastisk tid. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Sæt bæredygtighed på dagsordenen og optimer din værdiskabelse